dinsdag 28 april 2009

WHEN YOU DON´T PROMOTE...

De muziekindustrie is nog steeds op zoek naar mogelijkheden om muziek optimaal te promoten. Vandaar de slogan: “A terrible thing happens when you don´t promote...Nothing!`. Een slogan die in het begin van mijn carrière erin geslágen is. Island Records had deze slogan bedacht en verspreid onder haar personeel. En, al zijn we 20 jaar verder, de slogan is nog steeds van toepassing! De tools om muziek te promoten worden uitgebreider, maar de traditionele media zijn daarentegen steeds kritischer ten aanzien van muziek als amusementsproduct.
Voor de industrie is dit een zorgenkind en een oplossing is nog niet in zicht. Het radiolandschap is op dit moment veel van hetzelfde en bij tv zijn ze enorm druk met het bepalen wie de primeur van een liedje heeft. Zit je bij De Leeuw, dan kun je De Wereld Draait Door wel vergeten en vice versa.




Belachelijk toch voor een klein kikkerland! En dan nog wel op de Publieke Omroep; hoezo onderlinge concurrentie!? Laat ik vooropstellen dat beide programma’s carrières kunnen versnellen, maar een primeur in de huidige tijd is ´Killing your own darlings´. We hebben nota bene geen enkel serieus muziekprogramma op tv. Mijn eigen favoriete muziekprogramma, ´Later with Jools Holland´, wordt op dit moment door de NPS uitgezonden. Prachtig, maar een half uur in de week op een vast tijdstip Nederlands talent op de buis, zou mij heel gelukkig maken. Bij de commerciële omroepen is er alleen maar ruimte voor Idols, X Factor en Holland’s Got Talent. Bij deze shows zijn de ruzies van de jury belangrijker dan de optredende talenten. We weten inmiddels hoe moeilijk het is om vanuit deze programma’s in Nederland een solide carrière op te bouwen. Ik durf ook hardop te roepen dat dit niet altijd aan de kwaliteit van de talenten ligt. Los van de Privé pagina van de Telegraaf, is er geen (serieuze) krant die hier een drukletter aan vuil maakt. Maar als Ellen Paige, wie kent haar nog, een duet wil doen met de vrouwelijke equivalent van Paul Potts, dan staat dat hier wel op de voorpagina van de krant. Begrijp je het nog? Misschien is hier de uitspraak ”Het gras is altijd groener (lees: spannender) bij de buren” wel van toepassing.

Sites van artiesten en allerlei social communities worden daarom ook steeds belangrijker. Hier kun je zelf bepalen hoe, met wie, wanneer en waarom je met iemand communiceert. Feit is wel dat veel artiesten hun focus aan het verleggen zijn naar bijv. Hyves en Twitter en daar moeten ze toch ook voorzichtig mee zijn. Mocht de “grote man uit Japan” een kluis geld neertellen voor een van deze portals, dan kijken we verplicht naar 30 seconden reclame van allerlei sushi varianten en krijgen dan pas het opgevraagde voorgeschoteld. Ik geloof dat je deze portals als één van de tools moet gebruiken en niet als voornaamste communicatiewapen.

Hopelijk krijgen we middels digitale tv er weer een paar muziekportals bij, want horen is nog steeds een eenzijdige prikkel. Beeld en geluid samen zijn een machtig wapen om acts te promoten. Kijk naar het succes van Toazted, Nederlands initiatief met inmiddels sites in meerdere landen. Vorige week is muziek.nl in de markt gezet, een nieuwe informatiebron voor de muziekliefhebber. Hier kun je op dit moment informatie vinden over je favoriete artiest en band, maar in de toekomst kun je er muziek downloaden, concertkaarten en de laatste merchandise bestellen. Wat mij betreft een prima initiatief van Universal Music. Ik hoop dat het de support krijgt vanuit de rest van de markt om levensvatbaar te worden en te blijven en zodoende een positieve bijdrage kan leveren aan het verkopen en promoten van muziek. Ik juich dit van harte toe!


En laat alle azijnpissers in Nederland, alvorens ze weer gaan lopen schreeuwen dat het allemaal kut is, zelf eens met een goed idee komen!


Uw Nederige Muziekslaaf,
Marc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten