maandag 6 juli 2009

GROOTS MET EEN ZACHTE G

Ik had al een prachtig verhaal gemaakt, maar bedacht me afgelopen week toch voor een onderwerp te kiezen dat mij zeer aan het hart ligt. Niet vanuit sentimentele gedachten (een jarenlange fijne samenwerking), maar omdat ik het prachtig vind dat uitzonderingen nog steeds de regel bevestigen.



Voor het vierde jaar op rij vonden twee weken geleden de stadionshows van Guus Meeuwis in Eindhoven plaats. Ten opzichte van de vorige drie edities was er een groot verschil; er waren dit keer ook twee shows in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Wat ooit bedoelt was als “Laten we kijken of we een lang gekoesterde droom van Guus kan worden waargemaakt, namelijk een keer spelen in zijn geliefde Philipsstadion”, is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een jaarlijks TOP evenement. Niet alleen het aantal bezoekers wordt groter, maar ook de maestro zelf verbetert ieder jaar steeds weer zijn eigen performance. Zelfspot, feest, de lach en de traan, het zit er allemaal in. Waar jaren geleden nog een beetje schuchter gelachen werd over dit soort concerten, zijn vriend en vijand het erover eens dat deze optredens niet zo maar een event zijn, maar inmiddels een begrip, waarvoor mensen ruim een jaar van tevoren al hun kaarten bestellen.
In tegenstelling tot bijna alle andere grote evenementen worden hier de bezoekersstromen jaarlijks groter. Praat met de gemeente en ze zijn vol ontzag over de hoeveelheid toeristen die een weekendje Eindhoven plannen om de concerten bij te wonen. Goed voor de lokale economie, goed voor het stadion, goed voor de uitstraling van de stad.

Inmiddels zijn er al drie concerten in de verkoop voor volgend jaar. Ja sorry hoor mensen, voor het einde van het jaar zijn er gewoon over de 100.000 kaarten verkocht! Je ziet maar weer, als je zorgvuldig met je ambities omgaat en blijft sleutelen aan een concept, dan kan dat uiteindelijk leiden tot iets wat enorme proporties aanneemt.
Als ik een kleine voorspelling mag doen...Volgend jaar 3 in Heerenveen en 4 in Eindhoven. We praten dan over 175.000 kaarten! Een ongekend succes. De G staat niet alleen voor Guus, voor Goed, maar ook voor Godvergetens Grote artiest waar ik alleen maar een diepe buiging voor kan maken.

't Leven is goed in Zijn Brabantse land
't Land waar Zijn wieg heeft gestaan
Daar heb ik voor altijd m'n hart aan verpand
Dat land doet mijn hart sneller slaan, dat land doet mijn hard sneller slaan.

Guus, laat ze maar lullen, ik vind je GROOTS. Blijf je ding doen en blijf daar onwijs van genieten, want normaal is het natuurlijk ook weer niet!

Met vriendelijke groeten,
Uw nederige muziekslaaf,
Marc

PS: Mocht iemand iets aan of op te merken hebben met betrekking tot dit stuk of genoemde artiest, begeef je dan naar Stichting Korrelatie. Ik ben permanent bevlekt met het G virus en dus niet voor enige rede vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten