donderdag 6 augustus 2009

BUITEN SPELEN

Zoek en gij zult vinden. Dat gaat op voor de Google zoekmachine, maar niet voor creativiteit. Creativiteit zoek je niet, die heb je in je, die krijg je aangereikt, daar stel je je voor open, liefst zo onbewust en vooral onbevooroordeeld mogelijk. Wel kun je zoeken naar zoveel mogelijk inspiratie om creativiteit te bevorderen. Iedereen weet dat de beste merkconcepten niet zijn ontstaan tijdens het staren naar het beeldscherm, hoe mooi Apple ze ook heeft gemaakt. Google is een perfecte informatie- en inspiratiebron.
Waar Google óók goed in is, is het inspireren van eigen mensen; bij Google is ‘spelen’ namelijk ‘verplicht’. Ga naar buiten, sporten, musea bezoeken, tuinmeubels maken, mensen bekijken op het plein, duintoppen fotograferen. 20 procent van de werktijd moeten de zoekmachine-werknemers besteden aan leuke dingen. Een geweldig gevoel om te doen waar je zin in hebt. Vooral als je erachter komt dat dat daadwerkelijk ook zoden aan de dijk zet en wordt erkend door het bedrijf waar je snoeihard voor werkt. Juist uit die 20% ‘vrije tijd’ haalt Google zijn innovatiekracht. Bijna alle spectaculaire marktintroducties vanuit Google, van Gmail tot Google Earth startten tijdens speelprojecten van medewerkers.



Zo heb ik laatst ook fantastisch(!!) buiten gespeeld.
Ik was uitgenodigd in het creatieve laboratorium van Benetton (United Colors) in Treviso, Italië. Daar, zorgvuldig verstopt onder een van de mooiste landelijk gelegen villa’s ter wereld, zit ‘Fabrica’, een talentincubator waar creatieven uit de hele wereld en uit verschillende disciplines innovatieve projecten ontwikkelen en nieuwe wegen ontdekken in de wereld van communicatie, design, film en muziek. Een geweldige ervaring om andere creatieven uit uiteenlopende disciplines te ontmoeten in mijn beste Spaans, Engels en Frans (handig trouwens die Engels-Chinese vertaalcomputer). Spelen verplicht, onafhankelijk van taal, cultuur en patronen.

Neem ook een bovengronds kijkje en laat je inspireren!

Je kunt je voorstellen dat wij als brand entertainment agency veel waarde hechten aan ‘speeltijd’. Bij Brand New Live worden wij van de creatieve afdeling ook ‘prettig verplicht’ om buiten te spelen. Soms alleen, soms met meerdere collega’s en soms met klanten samen; ook zij vinden het geweldig om onderdeel uit te maken van het brainteam en gezamenlijk tot mooie (lees: effectieve) ideeën te komen. Ik roep hierbij iedereen op om meer buiten te spelen, that’s where the life is, live is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten