maandag 3 augustus 2009

PEOPLE LISTEN TO PEOPLE

Verleden week publiceerde Forrester een nieuw rapport over het gebruik van internet. Het blijkt dat nog steeds dat men 12 uur per week gemiddeld online is. Ten opzichte van het jaar ervoor is het gebruik van sociale netwerken echter met 15% gegroeid. Hiermee is een derde van de mensen die online is ook lid van een sociaal netwerk (Facebook, Hyves, LinkedIn etc). Als je puur zou kijken naar het gebruik onder jongeren zou dit pe0rcentage nog veel hoger liggen. De gemiddelde jongere is gemiddeld 2 uur per dag online op bijvoorbeeld zijn Hyves of Facebook.
Binnen de Samsung LadyPhone campagne leggen we ook flink de nadruk op de inzet van Social Media (zoals te lezen in de Adformatie). Dit ondermeer doordat Yfke Sturm, het boegbeeld van de campagne, ondermeer blogt en één-op-één in gesprek raakt met de doelgroep door middel van o.a. Hyves en Twitter.

Merken die nog niet actief zijn op social media worden (terecht) ouderwets genoemd. Mensen zijn in grote getallen online en actief binnen sociale netwerken. Ze verwachten daar ook hun favoriete merken te ontmoeten. De merken van morgen zijn authentiek en gaan de dialoog aan met hun fans. Ze zijn eerlijk over hun fouten en bieden hiervoor hun excuus aan. Het is altijd belangrijk in het achterhoofd te houden hoe je waarde toe kan voegen aan je merk en deze op een authentieke manier te koppelen en te activeren. Door simpelweg te schreeuwen hoe BRILJANT je merk wel niet is, kom je er eenvoudig niet meer! Je moet de mensen echt wat te bieden hebben, met respect een dialoog aangaan en ze daarvoor loyaliteit bieden. Probeer gesegmenteerd te denken en niet alleen maar in bereik.

Het heeft daarom naar mijn mening ook geen zin alléén maar te adverteren op een social netwerk door middel van bijvoorbeeld een bannercampagne. Nee, je wilt dat een groep gelijkstemden over je merk gaat praten en een bannercampagne is daar maar een klein onderdeel van. Seth Godin (voormalige vice president direct marketing van Yahoo!) schreef het al eerder: “People don’t listen to companies, people listen te people”. We bezoeken allemaal de (mobiele) website van Facebook en Hyves om onze gelijkgestemden te ontmoeten en maken daar graag onderdeel uit van een grotere groep met dezelfde (merk-)interesses. Juist binnen zo’n groep ligt de uitdaging om het ‘bindweefsel’ te zijn met je merk. Ook ik ontdek eigenlijk al jaren nieuwe bands door ondermeer aanbevelingen van mijn vrienden op mijn Last.FM account. Ik weet immers dat zij graag naar dezelfde muziek luisteren als ikzelf. Als ik meerdere mensen naar dezelfde band zie luisteren op Last.FM en er wordt af en toe over gesproken door diegenen die ik volg op Twitter is het duidelijk: Deze band verdient snel een luisterbeurt!




Er is ook onderzoek naar gedaan: Als de consument eenmaal geraakt is door hun gelijkgestemden in hun sociaal netwerk zijn ze:
- 4x zo vaak geneigd iets aan te schaffen
- 3x zoveel geld aan uit te geven
- 2x zoveel loyaliteit te tonen dan via traditionele media.

De macht is meer dan ooit aan de consument. Daar kunnen we over moeilijk over doen of over klagen, maar volgens mij biedt het juist ongekend veel nieuwe kansen.
Laten we die vooral benutten. Ik zie nergens bedreigingen. It’s a brand new world.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten