vrijdag 6 maart 2009

IJLE LUCHT DOET WONDEREN

Na een weekje vertoeft te hebben in de prachtige Zwitserse bergen, was het na thuiskomst direct weer tijd om aan de bak te gaan. Zondag 22 februari heeft Julian Thomas in 013 zijn album “35 Some Months” gepresenteerd voor vriend en fan. Eindelijk na een paar weken hard werken aan artwork, foto’s, promotieplannen, samen met de recordingsafdeling van The Entertainment Group, was het dan eindelijk een feit; plaat twee is ready for the market. Ondanks de honderden keren dat ik dat van dichtbij heb mogen meemaken, blijft het toch iedere keer weer een speciaal gevoel. De presentatie was een groot succes! Volle bak en Julian in topvorm. Samen met Arie Storm op gitaar heeft Julian zes nieuwe liedjes van zijn plaat live gespeeld. Een betere terugkomst van de ijle lucht kon ik mij niet wensen. Ik wist direct weer waarom ik mijn werk (lees: hobby) eigenlijk zo te gek vind! Mensen die in staat zijn mij kippenvel te bezorgen, moeten hele volkstammen kunnen raken met hun muziek.



Voor mijn vakantie heb ik veel gesproken met mensen uit onze industrie en om eerlijk te zijn, daar word je soms toch wel erg moe van. Nu is tegenwoordig een speech van premier Balkenende ook al reden naar de fles te grijpen, maar de entertainmentwereld spant toch de kroon. Op dit moment praten we ons zelf geen recessie aan, maar zo langzamerhand een zware depressie. Tijdens de Jager Thee en andere stimulerende middelen om warm te blijven, dacht ik “is er dan echt niets positiefs meer te melden?”. Als beroepsgestoorde kon ik het toch niet laten om de charts te bekijken en ik kwam tot de conclusie dat deze er goed uitzagen. 8 Nederlandse producties in de top 20 van de albumlijst en in totaal 38 Nederlandse producties in de album top 100! Ik wou dat mijn aandelen 38% meer waard waren, dan bleef ik permanent genieten van de bergen.

Stop met zeiken en ga van de daken brullen dat het nog steeds kan, gebeurt, gevoeld en geroken wordt, ook door de consument. Ja, papa heeft er weer zin in en ik hoor de critici al roepen “maar de aantallen holen achteruit!”. Volgens mij maken de majors in Nederland nog steeds winst en stijgt het concertbezoek in Nederland ook nog steeds. Vorig jaar waren 4 van de 10 best verkochte cd’s van eigen bodem. In totaal was 25% van de album top 100 overzicht van 2008 nationaal product. Nick & Simon en Alain Clark zorgen ervoor dat het niet alleen de bekende grote namen zijn die goed scoren, maar ook nieuw talent met kwalitatief (in de ogen van de consument) product een rol van betekenis kan spelen. En hard werken loont, kijk naar De Staat, Boris en Kyteman, drie kakelverse smaken die het in het prille begin van dit jaar al direct heel goed doen.





Mocht u mijn verhaal niet volgen, de kans dat het aan mij ligt is met de luchtdrukverschillen aanwezig. Feit is dat ik tot eind van het jaar…….. wel of geen recessie, automerken die ondanks de huidige navigatiesystemen de weg kwijt zijn, banken die de boel naar de kloten helpen, regeringsleiders die de ene dag donderspeeches houden, en de volgende vertellen dat de zon weer gaat schijnen……… positief blijf. Laten we vanaf nu praten over de fles is half vol, ook wel zo lekker, want van een half lege fles krijg ik toch altijd weer snel dorst.

Uw nederige muziekslaaf,
Marc

1 opmerking: