maandag 26 januari 2009

LET'S COMMUNICATE 2.0: DE PRAKTIJK

Brand New Live is ook specialist op het online opbouwen van uw merk door middel van een website, communities, free publicity, digitale content en CRM. Binnen mijn werkzaamheden merk ik dat de Nederlandse muziek/entertainmentindustrie al wel zo ver is dat ze 'iets' met Social Media moeten doen. Een effectieve en doelgerichte online marketingcampagne opzetten als onderdeel van de complete marketingmix blijft echter vaak nog een moeilijke, specialistische en onderschatte opgave.

Hierbij enkele voorbeelden uit de praktijk:

1) In januari 2008 was de Amsterdamse rockband Voicst eigenlijk nog totaal niet actief op Hyves. Door o.a. bovenstaande punten mee te nemen en een one way user friendship membership staat de band nu inmiddels op ca. 3000 Hyves vrienden. Niet alleen de ´achterkant´ (fanbase opbouwen, regelmatig content updaten en rechtstreeks communiceren met fans) speelde hierin een rol, maar ook de ‘voorkant’: Zo werdt er in samenwerking met Hyves een speciale exclusive acoustische showcase in de Ekko te Utrecht georganiseerd, uiteraard alleen toegankelijk voor Hyves vrienden en ondersteund door middel van redactionele aandacht op de Hyves muziek pagina en een bannercampagne van 1 miljoen views. Uiteraard werd de show ook gefilmd door Hyves wat weer exclusieve content opleverde. MySpace Nederland werd tourpartner in de campagne‘On the Road with..Voicst’ waar MySpace vrienden kans maakte op vrijkaarten voor de shows en een exclusief kleedkamerconcert van de band. Uiteraard werd dit ook gefilmd en werd deze in als exclusieve content en door middel van een bannercampagne gepromoot op de MySpace homepage. In combinatie met de nodige (lokale/regionale) free publicity en een 3FM megahit waren alle shows van deze clubtour uitverkocht en legde deze hiermee een sterke basis voor het festivalseizoen, een follow-up clubtour en de supports voor Kane en Anouk.

Als je met social community websites al zoveel voor elkaar kan krijgen, waarom blijft de artiestenwebsite dan nog altijd het nummer 1 portaal? De grootste meerwaarde is in één simpel woord uit te drukken, namelijk: data.
Stel je voor dat een community website door omstandigheden verdwijnt of ophoudt, dan ben je in één klap een complete online fanbase kwijt die je de jaren daarvoor zorgvuldig hebt opgebouwd. Daarnaast vormt de opgebouwde data en daarbij behorende sociaal demografische gegevens een uitstekend middel voor doelgroepanalyse.

Krezip (SonyBMG/The Alternative) doet in juni twee uitverkochte afscheidsshows in de HMH. Hun laatste clubtour en de eerste HMH show waren al na een week uitverkocht. Dit is te danken aan een strategische e-marketing campagne die al een jaar geleden is opgestart bij de eerste HMH show van Krezip. Daar wereden dropcards uitgedeeld waarbij bezoekers nog dezelfde avond (uiteraard na registratie) een exclusieve live-track van dezelfde show konden downloaden. Hoe exclusiever de content, hoe meer je geneigd bent om je e-mailadres te geven. De dropcards werden op de avond zelf ook als collectors item onderdeel van ruilhandel.



The Fratellis en vele andere acts geven je toegang tot premium content wanneer je op hun website registreert. Zo kun je exclusieve video’s en live-tracks downloaden en heb je als member eerste keus bij de voorverkoop van concerten

• En dan wederom Barack Obama op dit blog: Hij stuurde 2,9 miljoen mensen het beroemde smsje waarin hij zijn keuze voor zijn vice-president bekend maakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten