vrijdag 9 januari 2009

LET'S COMMUNICATE 2.0

Dat Barack Obama de verkiezingen won was, naast een groot aantal andere factoren, ook zeker te danken aan een zeer goed opgezette online (en mobile) campagne. Van het optimale gebruik en juiste inzet van online video, de vele sociale networking sites als Facebook,Linkedin, MySpace, Twitter, Flickr en maar liefst 20 verschillende widgets kunnen we binnen de entertainmentindustrie veel van leren. De grote winst werd echter behaald door zijn eigen website en een aansluitende eigen community waarbij meer dan 5 miljoen e-mailadressen en 2,9 miljoen mobiele telefoonnummers werden binnengehaald.

Wie zich registreert op Mybarackobama.com kan praten met mensen uit de buurt die voor Obama stemmen, lid worden van lokale groepen of een overzicht van de activiteiten dicht bij huis raadplegen. Bovendien kunnen leden zelf bloggen op de Obama-site. Dat is nu net wat we allemaal willen in een ‘On Demand’ samenleving waarin we Producent zijn in plaats van Consument: we aanvaarden het gezag niet van een autoriteit , maar luisteren wel naar de mening van mensen van dezelfde leeftijd met gelijklopende opvattingen. Bovendien kunnen de bezoekers de website personaliseren : ze willen zelf bepalen hoe een merk eruit ziet naargelang van hun interesses.



Social community websites zijn de voorportalen richting je nummer 1 portaal
Een effectieve en doelgerichte online marketingcampagne opzetten als onderdeel van de complete marketingmix blijft echter vaak nog een moeilijke, specialistische en onderschatte opgave. We moeten de ‘social community’ websites als diverse voorportalen inzetten op die manier dat je in contact komt en communiceert met je (potentiële) klant met als uiteindelijk doel deze naar je nummer 1 portaal te leiden: De eigen merkenwebsite.

Consumenten zijn zeer gevoelig zijn voor wat bedrijven/merken op sociale netwerken doen. Ze willen niet dat merken hun digitaal platform ‘misbruiken’ om reclame te maken. Gezien we het opbouwen van een carrière van een artiest ook graag merkopbouw noemen is dus voorzichtigheid geboden bij het opbouwen van en communiceren met de online fanbase op Hyves, MySpace, Youtube en Facebook. Houd het persoonlijk, update regelmatig alle content (blog, video). Zet targeting in op basis van demografie, community-gerelateerd en merkvoorkeur. Hoe relevanter, des te sterker en relevanter is je boodschap (je krabbel, comment, widget of banner) richting je online doelgroep.

Brand New Live is ook specialist op het online opbouwen van uw merk door middel van een website, communities, free publicity, digitale content en CRM. Binnenkort meer voorbeelden uit de praktijk van de vele mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten