dinsdag 20 januari 2009

PITTIG WEEKJE!

De afgelopen week hebben we het druk gehad met de introductie van Brand New Live. De reactiestroom was overweldigend en met het adrenaline in mijn kruin ben ik naar Groningen gereden. Het was namelijk weer tijd voor het jaarlijkse “schoolreisje” van de entertainment branche: Noorderslag. Van woensdag tot en met zaterdag bandjes bekijken en een aantal panels bezoeken. Het eerste is altijd leuk, er gaat immers niets boven liveshows. Het andere onderdeel wil soms nog wel eens tegenvallen. De nadruk lag dit jaar, wat mij betreft, iets teveel op het buitenland en we weten inmiddels dat wij in Nederland, met uitzondering van bijvoorbeeld Within Temptation , daar niet echt goed scoren. Ook een uitzondering op deze regel zijn DJ’s. Al jaren scoren we als beste met Armin en Tiësto. Jan van der Plas sloeg wat mij betreft in het Panel van 50 jaar Nederpop de spijker vol op zijn kop. Hij beweerde namelijk dat onze Engelse uitspraak van een beduidend minder niveau is dan we zelf altijd denken. Daarbij wil de mentaliteit van de Nederlandse artiesten ook nog wel eens te wensen overlaten.

Eigenlijk is er niet heel veel vuurwerk geweest in de panels. Het panel met als onderwerp “Het einde van de platenmaatschappij” had de kans interessant te zijn. Echter zoals vaker kunnen naar mening van de panelbezoekers de majors het niet goed doen en snappen zogenaamd ‘geen snars van hun business’. Ik begrijp dat echt niet! Kijk alleen al naar de marktaandelen van de majors. Ze hebben al jarenlang een monopolie voor wat betreft de wereldwijde muziekmarkt. Maar links minnend muziekland blijft maar trappen tegen de gevestigde orde. Universal met 40% marktaandeel heeft de nek uitgestoken en de laatste vijf jaar enorm geïnvesteerd op het gebied van A&R, dus om nu ook te zeggen dat het geen ondernemers zijn is wat kortzichtig. Het neigt naar afgunst…

Ik ga hier zeker niet prediken dat de majors het allemaal briljant doen, want natuurlijk hebben ze op bepaalde fronten behoorlijk de boot gemist. Zelf ben ik van mening dat er nog genoeg kansen zijn om muziek legaal te kunnen verkopen. Niels Aalberts, gerespecteerde collega, viel dan ook een beetje door de mand door te roepen dat de muziek gratis moest worden aangeboden. Hij vergat daarbij aan te geven waar het businessmodel er dan voor gaat zorgen dat de platenmaatschappijen hun geld blijven verdienen.

Feit is dat Niels wat mij betreft toch weer een beetje de winnaar is van deze editie van de Noorderslag. Met Kyteman bewijst hij nog steeds een stel goede oren aan zijn kop te hebben en daar hebben we in Nederland helaas te weinig mensen van. De afgelopen weken heeft hij namelijk uiterst zorgvuldig een hype gecreëerd rondom Kyteman’s Hiphop Orkest. Ook ondergetekende deed zijn uiterste best om de zaal binnen te komen. Als ze geroepen hadden dat U2 een surprise-gig in Groningen zou doen, had ik het ook gelooft. De zaal barste uit zijn voegen en het optreden was wat mij betreft het hoogtepunt van Noorderslag 2009. Wat een show, wat een vibe en eindelijk zag ik weer eens een collectief dat niet alleen een hoog niveau haalde, maar daar ook nog eens met heel veel lol op het podium stond. Hulde, ik weet zeker dat zij dit festivalseizoen een van de smaakmakers gaan worden. Niels, petje af, en wat mij betreft had je de Veer mogen winnen volgend jaar, als je in het panel met Bart had geroepen dat je het album van Kyteman gratis zou aanbieden. Dat je dat niet doet, begrijp ik, maar je had geschiedenis geschreven als je woord bij daad had gevoegd.




Verder was deze editie weer tot in de puntjes georganiseerd. De organisatie slaagt er keer op keer in het event beter te maken. De vrijdagavond was zeer geslaagd. AT had een theater waar de balans tussen drank en een aantal goede acts prima voor elkaar was. Ook Willem Venema heeft van zijn tweede editie in de Spieghel weer van zich laten spreken. Lange rijen voor de deur, met als hoogtepunt het geheime optreden van Guus Meeuwis(!). Guus speelde links minnend Nederland letterlijk de gordijnen in. De Brabander heeft aan iedereen laten zien dat zijn muziek kamerbreed is en dat Groningen een voorbode is voor veel meer zogenaamde “credible” plekken om te spelen. What the fuck is “credible”? Volgens mij vind je iets leuk of niet en zijn al deze overbodige terminologieën volstrekte onzin. Zelfs Gijsbert Kamer, niet altijd de gezelligste “pen” van Nederland heeft de grote kracht van Guus eindelijk erkent! En dat kan ik nu echt waarderen…



Was er verder dan niets anders dat de moeite waard was? Jawel, Marike Jager overtuigde mij live. Ook bij haar was de zaal veel te klein en misstaat volgend jaar een groter podium zeker niet. Dat gold ook voor Roosbeef. Ik wilde wel kijken, maar kwam gewoonweg de zaal niet in. De Staat, een nieuwe signing van Exelsior, heeft ook de zorgvuldig gemaakt hype meer dan waard gemaakt. De Popprijs voor de Dijk is meer dan terecht! Ze hadden deze al veel eerder moeten verdienen. Verder waren er wat mij betreft geen verrassingen, wel bevestigingen. We kunnen in ieder geval de conclusie trekken dat Nederland barst van de leuke en talentvolle bandjes.

2009 belooft een mooi muziekjaar te worden. Hopelijk wordt er volgend jaar in de panels minder gezeikt over “hoe slecht het dan wel niet gaat”. Laten we in 2010 in conclaaf gaan hoe we de problemen het hoofd kunnen bieden. Daar gaat iedereen zijn vruchten van plukken en heeft Bart Cools van EMI weer een goede reden om nog eens in een panel te gaan zitten. Bart hielt zich kranig, maar ik weet uit ervaring dat als je azijnpissers in de zaal hebt, je de wedstrijd niet op punten kan winnen (hoe groot je gelijk ook is). Nog 12 maanden en dan gaan we weer naar Groningen. Maar goed, voor mij geldt, eerst maar eens 11 maanden werken aan Brand New Live en zorgen voor mooie events en een leuke, goede stal met artiesten. Laten we vooral niet vergeten om onze lachspieren te trainen, want een beetje meer lol (lees: positiviteit in de branche) kan geen kwaad!

Tot het volgende blog. Ik ga nu eerst de drank en de pijnlijke voeten laten herstellen, want Groningen is en blijft topsport voor deze ongetrainde muziekslaaf.

1 opmerking:

  1. Beste Marc, dank voor de complimenten voor Kyteman en zijn orkest. Jammer dat je slechts hoorde wat je wilde horen in het panel waarin ik sprak. Ik heb nooit gezegd dat muziek gratis moet zijn. Ik heb slechts een lans gebroken voor een open houding ten aanzien van verkoop en promotie van muziek, on- en off-line, waarbij muziek ook gratis kan zijn. Soms, niet altijd. Verder heb ik grote vraagtekens gezet bij het feit dat de industrie al jarenlang niet in staat blijkt de consument te geven wat hij/zij aantoonbaar wil als het gaat om de aanschaf van muziek (betaald én onbetaald). En tot slot: de dag na Noorderslag was de single van Kyteman een week lang gratis te krijgen in de iTunes Store. Her en der op internet is zijn muziek makkelijk, gratis of betaald, verkrijgbaar. Ik geloof dat we de daad dus bij het woord voegen... 20 Februari ligt zijn debuutalbum "The Hermit Sessions" in de winkel (10 februari al bij iTunes) en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die tegen die tijd geld over hebben voor zijn CD! Mede doordat we ze eerst overtuigd hebben met gratis muziek en een feest op het podium.

    BeantwoordenVerwijderen